Ir taip pat, ir kiek kitaip

Ir taip pat, ir kiek kitaip

Ir taip pat, ir kiek kitaip mokomi ir mokosi vaikai tolimoje Gvadelupėje. Tai pastebėjo Kauno Šančių mokyklos mokytojų komanda, šių metų sausio 20–26 dienomis dalyvavusi Erasmus+ projekto ,,Įtraukiojo ugdymo link“ mokytojų darbo stebėjimo/dėstymo vizite šio Prancūzijos užjūrio regiono Grand-Camp 1 Les Abymes udgymo įstaigoje. Vaikai visur yra vaikai – aktyvūs, smalsūs ir linksmi, jeigu jiems sudaromos sąlygos mokytis patraukliai.

Aplankytoje Gvadelupės mokykloje mokosi šešerių–dešimties metų moksleiviai dešimtyje klasių, o dar dviejose atskirose klasėse mokosi specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai (12 mokinių su vidutiniais poreikiais ir 6 mokiniai su dideliais). Iš viso mokykloje mokosi 175 mokiniai, su jais dirba 10 mokytojų ir 20 mokytojų padėjėjų, kurie nuolat būna su mokiniais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių. Mokykla turi ilgametę darbo patirtį ugdant SUP vaikus – naudojami inovatyvūs ugdymo metodai, vertinimo sistema, įgyvendinami įvairūs projektai, palegvinantys SUP vaikų integraciją į bendraamžių gyvenimą. Mokyklos pedagogai turi didelę darbo multikultūrinėje klasėje patirtį. Dauguma mokinių yra imigrantų vaikai (iš Karibų baseino salų: Dominikos, Haičio, Martinikos ir kt.), tad turi minimalias prancūzų kalbos žinias. Jiems sunku įsijungti į ugdymo procesą, todėl papildomai organizuojamos išlyginamosios kalbos pamokos. Norint sudominti ir motyvuoti šiuos vaikus, vykdomi įvairūs tarptautiniai projektai, padedantys tobulinti prancūzų kalbos žinias bei pritapti naujame kultūriniame kontekste. Kas kitaip? Tai, kad yra SUP mokiniams skirtos klasės, kuriose įrengtos atskiros indiovidualios erdvės tiems vaikams, kuriems sunku susikaupti ir dirbti drauge su visais. Šie vaikai mokomi pagal atskiras programas daugiausia dėmesio skiriant tam, kad jie pasiruoštų gyvenimui. Su šešiais didelių specialiųjų ugdymosi poreikių mokiniais dirba specialioji pedagogė ir trys jos padėjėjos, su kitais mokiniais šie vaikai dirba vieną arba dvi pamokas per dieną. Multikultūrinėse klasėse mokytojų padėjėjai padeda mokytis mokiniams, turintiems mažesnių specialiojo ugdymosi poreikių. Tokios sąlygos sudaro lygias galimybes visiems mokiniams mokykloje, aktyviau įtraukia į ugdymosi procesą tuos, kuriems nesiseka įprastomis sąlygomis.

Susipažinti su mokykla ir jos bendruomene padėjo ne tik mokytojos, bet ir mokinukai, kurie smagiai pravedė ekskursiją. Pati mokykla įsikūrusi naujame moderniame pastate, o jai ,,Laumžirgio” pavadinimą išrinko balsuodami patys vaikai. Todėl ir prie įėjimo į mokyklą fasadą puošia vienos mergaitės sukurtas ir kreolų kalba ant sienos užrašytas eilėraštis apie laumžirgį bei konkurso būdu atrinkti mokinių piešiniai. Tik įėjus į mokyklą juntama laisva, kūrybinga ir draugiška mokyklos bendruomenės atmosfera. Vaikai smagūs, svetingi, labai noriai bendrauja ir nuoširdžiai džiaugiasi bet kokiu dėmesiu.

Mokytojos sėmėsi iš kolegų patirties, stebėdamos pamokas bei užsiėmimus su mokiniais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių, diskutavo apie įvairius ugdymo ir ugdymosi metodus, kaip juos aktyviai įgyvendinti praktikoje, kaip ugdyti mokinių motyvaciją ir kūrybiškumą. Pasakojo partnerinės mokyklos mokiniams ir mokytojams apie Lietuvą, pačios vedė integruotas anglų kalbos ir geografijos, lietuvių, anglų ir prancūzų kalbos pamokėles, papasakojo apie garsiausią mūsų menininką Čiurlionį, dovanojo mokyklai Čiurlionio paveikslų reprodukcijas. Mokiniams buvo labai smagu atrasti žemėlapyje savo šalį ir Lietuvą, tarti lietuviškus žodžius ir ieškoti jų prancūziškų atitikmenų. Daug dalykų tokių pat, tačiau stebino mokinių drausmė. Niekur nesigirdėjo mokytojų pakelto balso. Mokinukai aktyviai bendradarbiauja, greičiau atlikę užduotis neprašomi eina padėti kitiems.

Šiame 6 dienų darbo stebėjimo vizite dalyvavo keturios mokyklos darbuotojos Romualda Bubelevičienė, geografijos mokytoja ekspertė, Ramunė Šmitienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui, lietuvių kalbos mokytoja ekspertė, Jurgita Sūnelaitienė direktoriaus pavaduotoja ugdymui, anglų kalbos mokytoja ekspertė ir Daiva Klimavičienė, neformalaus ugdymo mokytoja metodininkė, šio projekto koordinatorė.
Apibendrintą patirtį mokytojos pristatys visiems Šančių mokyklos mokytojams, aptars, ko galime pasimokyti iš kolegų, kaip pritaikyti jų patirtį mūsų sąlygomis ir aktyviau organizuoti įtraukųjį ugdymą, kad ir mūsų mokykloje mokytis visiems būtų gera ir smagu.