Tarpdalykinė teminė integracija „Energija”. Klasicizmas. 8 klasė

Tarpdalykinė teminė integracija „Energija”. Klasicizmas. 8 klasė

8b klasės mokiniai matematikos pamokoje (mokytoja Nijolė Čimielienė) dirbo tema „Energija – visatos variklis“. Išnagrinėjo naudojamų energijos šaltinių privalumus ir trūkumus, diskutuodami ieškojo atsakymų į mokytojos pateiktą klausimą – jeigu energijos yra visur ir ji lemia bet kokį vyksmą, tai iš kur ji atsiranda ir kas atsitinka, kai ji išsieikvoja? Visi kartu padarė išvadą, kad energija niekur nedingsta – tiesiog pasikeičia jos rūšis ir vieta. Pateikė atsinaujinančių energijos šaltinių pavyzdžių.

Matematikos pamokose 8a klasės mokiniai (mokytoja Violeta Kilinienė) dirbdami poromis ieškojo informacijos apie Lietuvos elektros energijos tiekėjų siūlomus planus namų ūkio vartotojams, apie ES valstybių elektros kainas, diskutavo, nuo ko priklauso elektros energijos kaina ir kodėl šiuo metu ji taip sparčiai kyla.

8b klasės mokiniai lietuvių kalbos pamokose (mokytoja Auksė Urbonienė) aiškinosi klasicizmo bruožus, prisiminė kitų epochų ypatybes ir ryšius, tekste apie klasicizmą rinko faktus ir svarbiausias mintis, sudarinėjo skirtingo sudėtingumo lygio klausimus, aptarę atidųjį klausymą ir skaitymą ėmė interviu apie energiją: kaip pašnekovas ją supranta, kur praranda, kaip atgauna, išsiaiškino, jog energija yra skirtinga, todėl skiriasi ir jos šaltiniai, ir išeikvojimas.

Anglų kalbos pamokoje (mokytoja Lina Kranauskienė) 8b klasės mokiniai skaitė tekstą “Bizarre Coincidences“ apie keistus įvykius žmonių gyvenime. Vartodami aktyvų temos žodyną kalbėjo apie sutapimus, kuriuos jiems teko patirti. Vieni moksleiviai teigė, kad viską galima paaiškinti logiškai, kiti – jog įvykius nulėmė mistinė energija.

8ab klasių mokiniai tarpdalykinės integracijos savaitės metu anglų kalbos pamokoje (mokytoja Jolanta Žukauskienė) domėjosi energijos šaltinių kilmės istorija bei rašė rašinį apie pasirinkto energijos šaltinio kilmės istoriją.

8 kl. mokiniai tikybos pamokoje (mokytoja Gabrielė Rakašytė) šią savaitę susipažinę su I.Kanto mokymu apie žmogaus kaip tikslo, o ne priemonės siekiamybę kalbėjosi apie vyrų ir moterų skirtumus vertinant abiejų lyčių vertingumą.

Fizikos pamokoje (mokytoja Alfreda Petrošienė) mokiniai aiškinosi, kaip žmogaus ir aplinkos santykiai kinta keičiantis ne žmogui, o kintant visuomeninėms ir buities sąlygoms. Prisiminė darnos, saikingumo ir aiškumo principus, palygino klasicizmo ir dabartinių laikų energijos šaltinius. Mokytoja papasakojo, kad XVIII a. istorijoje žinomas kaip atradimų ir mokslo iškilimo metas, dar vadinamas Švietimo, arba Šviečiamuoju, amžiumi. Vieną po kito diegiant naujus technikos išradimus, sparčiai vystėsi pramonė, augo gamyba bei prekyba. Garo jėga, anglys ir plienas tapo prasidėjusio pramonės perversmo simboliais, energijos šaltiniais. Elektros energiją patvirtino ir išpopuliarino A. M. Amperas, o D. Džaulis ir V. Thomsonas – šilumos energiją. Klasicizmo laikotarpio mokslininkų nuopelnai energijos (energetikos) srityje yra labai svarbūs, nes sukūrė energijos tvermės dėsnį, iš kurio išsivystė pirmas termodinamikos dėsnis ir kiti svarbūs fizikai elementai. Lyginant dabartinius laikus su klasicizmu akivaizdu, kad vis labiau įsisavinama ir pritaikoma saulės, vandens, vėjo, geoterminė energija, kuri yra atsinaujinanti ir draugiškesnė aplinkai.

SEU pamokoje (mokytoja Alfreda Petrošienė) mokiniai aiškinosi apie žmogaus vidinę energiją, kas ją slopina ir kaip „pasikrauti“ papildomai. Aštuntokai sužinojo, kad vidinę energiją slopina besaikis valgymas, nemėgstamas darbas, paslaptingi daiktai, nevaldomas pyktis, didelis triukšmas, mobilusis telefonas, geopatogeninės zonos. Visos emocijos mūsų organizme sukelia tam tikras chemines reakcijas: juokas ir džiaugsmas turi gydomųjų savybių, o baimė, liūdesys, pyktis gali sukelti neigiamą poveikį.

Fizinio ugdymo pamokoje (mokytojas Žydrūnas Žvinklis) mokiniai kalbėjo, iš kur gauti vidinės energijos ir aptarė energijos šaltinius: reikėjimą, judesį, norą. Buvo pateikti pavyzdžiai, kaip sportuojant intensyviai prarandama vidinė energija.

Fizinio ugdymo pamokoje mokytoja Sandra Čižauskienė su 8b kl. mergaitėmis kalbėjo apie vidinę žmogaus energiją, kad mūsų visata yra milžiniškas energijos šaltinis, viskas aplinkui – tai energija, o kiekvienas žmogus taip pat yra tam tikros energijos nešėjas. Nuo vidinės žmogaus energijos priklauso žmogaus asmeninė sėkmė, patrauklumas, darna, pasiekimai. Diskutavo, kas išsekina, o kas pakrauna, kur investuoti tą energiją, kad ji sugrįžtų. Ieškojo asmeninių patirčių, kaip jaučiamės vienu ar kitu atveju.

Muzikos pamokoje (mokytoja Giedrė Gapšytė) 8-tų klasių mokiniai susipažino su Klasicizmo meno epochos muzikos kūrėjais. Kūrybiškai atliko praktinę užduotį. Klausėsi W.A. Mocarto simfonijos Nr. 40, g-moll ir šių laikų muzikos pavyzdžių. Palygino skirtingų laikmečių muzikos skleidžiamą energiją.

Per biologijos pamoką (mokytoja Vilija Domatienė) 8 kl mokiniai palygino fotosintezės ir kvėpavimo procesus ląstelėje, šių procesų reikšmę. Taip pat aštuntokai palygino energijos virsmus su Klasicizmo laikotarpio gamtos ir visuomenės tvarkos simetriškumu, aiškumu, darnumu.

Per chemijos pamokas (mokytoja Vilija Domatienė) 8 kl. mokiniai mokėsi parašyti fotosintezės ir kvėpavimo lygtis, atpažinti, kuri reakcija yra endoterminė, o kuri egzoterminė, paaiškinti energijos virsmus.

Integruotos dorinio ugdymo (etikos) pamokos metu (mokytoja Edita Kreizienė) 8-9 klasių mokiniai aptarė, kas yra sąžinė. Kokią įtaką sąžinė daro žmogaus sprendimams, kiek energijos bei valios pastangų turi dėti žmogus norėdamas vadovautis sąžinės balsu. Palygino A. Maceinos ir E. Fromo tekstus apie charakterio svarbą žmogaus gyvenimui. Diskutuodami ieškojo skirtumų bei panašumų, paaiškino sąžinės ir valios funkcijas, įvardino sąžinės ir valios sąsajas bei reikšmę priimant sprendimus.

8a ir 8 b klasių mokiniai spalio mėnesį dalyvauja integruotame technologijų ir dailės projekte „Rudens lapas“, tad technologijų pamokos (mokytoja Violeta Kilinienė ) vyko Dainavos parke. Mokiniai diskutavo apie energijos rūšis, energijos naudą mūsų aplinkoje, domėjosi parke augančiais medžiais, rinko įvairių medžių lapus, analizavo jų spalvas ir struktūrą. Aštuntokai, grįžę į technologijų kabinetą, diskutavo apie kūrybos laisvę Klasicizmo epochoje, piešė kūrybinio darbo eskizus.

Su 8a ir 8 b klasių mokiniais technologijų pamokoje mokytojas Valentinas Ivanauskas kalbėjo apie esamas energijos rūšis. Išsiaiškino, kad visos energijos rūšys yra labai svarbios mūsų kasdieniniame gyvenime. Praktiškai palygino, kiek vienas ar kitas darbas reikalauja žmogiškosios energijos sąnaudų.

Mokytoja Asta Bagdonaitė dailės pamokų metu su mokiniais ieškojo informacijos įvairiuose šaltiniuose, analizavo dailės kūrinius, palygino tapybos kūrinių spalvas, jų energiją. Savo nuotaiką mokiniai iliustravo spalvomis.

Aštuntokai istorijos pamokose (mokytoja Aušra Kvederaitienė) susipažino su idėjomis, kurių energija keitė pasaulį – visuomenės supratimą apie žmogaus vertę, visuomenės tvarką, valstybių įstatymus. Aiškinosi sąvokų „Klasicizmas”, „Apšvieta” reikšmę ir ieškojo šių kultūrinių epochų bruožų rašytiniuose ir vaizdiniuose šaltiniuose.