Tarpdalykinė teminė integracija „Energija“. Renesansas. 7 klasė

Tarpdalykinė teminė integracija „Energija“. Renesansas. 7 klasė

7c klasės mokiniai lietuvių kalbos pamokose (mokytoja Auksė Urbonienė) mokydamiesi informacijos ieškojimo taisyklių rinko ir pristatė informaciją apie Renesansą ir energiją, šiuos tekstus konspektavo pritaikydami žinias apie medžiagos grupavimą, siejo humanizmą su K.Binkio dramos „Atžalynas” veikėjų elgesiu, o nagrinėdami viešo ir privataus kalbėjimo ypatumus sužinojo apie oratorius, retorikos taisykles ir kūno kalbos svarbą – šiems dalykams irgi reikia energijos.

7a ir 7c klasių mokiniams matematikos pamokose mokytoja Nijolė Čimielienė pateikė 14-os energijos rūšių sąrašą. Dirbdami poromis septintokai pasirinko po vieną energiją ir ieškojo informacijos apie ją. Darbą pristatė visai klasei. Įdomu buvo atlikti įvairius skaičiavimus apie žmogaus eikvojamą ir gaunamą energiją, aiškintis, ar išlaikoma pusiausvyra tarp gautos su maistu ir išeikvotos energijos, susipažinti su fizinio aktyvumo koeficientu, sužinoti, nuo ko priklauso jo dydis. Mokiniai susipažino su Renesanso laikų vienu garsiausių lenkų kilmės mokslininku, visame pasaulyje žinomu astronomu, matematiku ir ekonomistu Mikalojumi Koperniku, paskelbusiu heliocentrinę saulės sistemos teoriją, kuri teigia, kad žemė sukasi aplink saulę ir paneigusiu tuo metu įsigalėjusią teoriją, kad žemė yra visatos centras. Visi nusprendė būtinai apsilankyti Varšuvos Koperniko mokslo centre.

Matematikos pamokose 7b klasės mokiniai (mokytoja Violeta Kilinienė) diskutavo apie energijos rūšis, sužinojo apie žmogaus eikvojamą ir gaunamą energiją, ar išlaikoma pusiausvyra tarp gautos su maistu ir išeikvotos energijos. Pamokai „Namų šildymo energijos rūšys“ mokiniai ruošėsi namuose: pasiskirstę grupelėmis ieškojo informacijos apie pagrindinius pastatų šildymo būdus nuo Renesanso iki šių laikų. Mokiniai paruošė įdomius pristatymus: šildymas skystuoju ir kietuoju kuru, biokuru, natūraliais gamtos šaltiniais, elektra, saulės energija, diskutavo, kuris šildymo būdas yra geriausias, ekonomiškiausias ir padarė išvadą, kad pigiausi šildymo būdai yra šildymas malkomis ir gamtinėmis dujomis.

Septintokai istorijos pamokose (mokytoja Aušra Kvederaitienė) susipažino su Renesanso epochos bruožais. Lygindami viduramžių ir Renesanso epochų žmogaus pasaulėžiūrą aiškinosi, kokią energiją gali turėti idėjos apie kūrybines žmogaus galias, galimybes pažinti pasaulį, grožio supratimą.

7a klasės mokiniai anglų kalbos pamokoje (mokytoja Lina Kranauskienė) kalbėjo, kad energija yra skirtinga. Žmogui svarbi tiek fizinė, tiek dvasinė energija. Skaitė, klausė tekstą „Against all odds” . Atlikę teksto suvokimo užduotis nutarė, kad žmogui, pasiklydusiam džiunglėse, išgyventi padėjo ne tik fizinis pasiruošimas, bet ir mintys, kad nori pamatyti savo artimuosius.

Per fizikos pamoką (mokytoja Alfreda Petrošienė) buvo nagrinėjama tema „Laikas yra kintantis žemiškas procesas, kuriame vyrauja harmonija, o žmogus – pasaulio centre. Elektrinių reiškinių samprata dabar ir Renesanso laikotarpiu“. Mokiniai ieškojo informacijos, kokį Renesanso palikimą energijos srityje galima pastebėti šiandien ir suprato, kad energijos užuomazgos, kurios buvo pradėtos tirti Renesanso laikotarpiu, dabar yra naudojamos kaip atsinaujinantys energijos šaltiniai. Kodėl Renesanso laikotarpiu pasaulio centre – žmogus, kodėl svarbūs žemiški žmogaus interesai, sveikų, natūralių instinktų pasireiškimas, džiaugsmas, pasitikėjimas ir optimizmas? Nes žmogus yra kūrėjas ir be žmogaus jokia kita gyvybė neegzistuotų, o be visų išvardintų dalykų joks džiaugsmas, meilė ir taika negalėtų gyvuoti.

Per SEU pamoką (mokytoja Alfreda Petrošienė) buvo aiškinamasi, kad Renesanso laikais ir dabar žmogaus sėkmės komponentai tie patys: begalinis troškimas kuo daugiau sužinoti, tinkamas energijos ir gebėjimų panaudojimas tikslų įgyvendinimui. Renesanso idėjos ir dabar svarbios žmogui ir tautai, nes ši epocha ne tik pasiekė humanizmo viršūnę, bet ir išaukštino tautiškas vertybes: istoriją, tėvynės meilę bei kalbą. Žmogus nuo seniausių laikų siekė grožio, tobulumo, harmonijos, puoselėjamose vertybėse jis įprasmina gražiausius savo asmenybės bruožus, todėl vertybės, kaip visuomenės istorinės raidos patyrimo rezultatas, tapo sudedamąja individo ir visuomenės dalimi.

Per biologijos pamokas (mokytoja Vilija Domatienė) 7 klasės mokiniai palygino fotosintezės ir kvėpavimo procesus nurodydami šių procesų svarbą įsisavinant ir išskiriant energiją. Septintokai taip pat diskutavo apie Renesanso laikotarpio laiko kaip kintančio žemiško proceso svarbą.

Muzikos pamokoje (mokytoja Giedrė Gapšytė) 7- tų klasių mokiniai susipažino su Renesanso meno epochos muzika. Kūrybiškai atliko praktinę užduotį. Klausėsi K. Monteverdi Madrigalo ,,Io mi son giovinetta” ir įvairių XXI a. muzikos stilių pavyzdžių. Palygino Renesanso meno epochos ir XXI a. muzikos skleidžiamą energiją.

Septintokai tikybos pamokoje (mokytoja Gabrielė Rakašytė) susipažinę su M.Liuterio prieštaravimais Katalikų Bažnyčiai įvardijo Reformacijos priežastis, o palyginę M.Liuterio ir šv.Pranciškaus Asyžiečio pradėtą Reformaciją Bažnyčioje siūlė taikingus konfliktų sprendimo būdus.

Integruotos dorinio ugdymo (etikos) pamokos metu mokytoja Edita Kreizienė ir 7 klasių mokiniai įvardino pagrindines Renesanso humanizmo idėjas ir kaip jas galima pritaikyti realiame gyvenime. Aptarė pasaulio pažinimo galimybes remdamiesi M. Montenio pažiūromis: „Gyvenimas pats savaime nėra nei gėris, nei blogis, o tik jų buveinė; koks jis bus, priklausys nuo mūsų pačių. Ir didžiausią talentą pražudo dykinėjimas.“ Apibūdino žmogaus energijos, pastangų bei pojūčių svarbą pažįstant pasaulį ir siekiant savo tikslų.

Integruotoje fizinio ugdymo pamokoje „Žmogaus kaip asmenybės atskleidimas“ (mokytoja Sandra Čižauskienė) 7b kl. mokiniai kalbėjo apie dabartinį žmogų kaip asmenybę ir palygino su Renesanso epochos laikotarpio žmogumi, kurio energija keitė žmogaus savivoką, požiūrį į pasaulį ir vertybes. Ankstyvojo Renesanso tapytojai sukūrė energingo bebaimio kovotojo tipus, tobulus tiek fizine, tiek dvasine prasme. Mokiniai ieškojo bendrų bruožų, kas išliko svarbu šių dienų žmogui, kokie visuomeninio gyvenimo pasikeitimai įvyko.

Fizinio ugdymo pamokose (mokytojas Žydrūnas Žvinklis) mokiniai sutiko, kad tik kruopštus darbas atiduodant visą energiją darbui gali duoti gerų rezultatų.

Dailės pamokų metu (mokytoja Asta Bagdonaitė) mokiniai analizavo kompozicijų rūšis, kūrė simetriškas kompozicijas panaudodami šiltas ir šaltas spalvas ir sfumato tapybos techniką, dekoravo moliūgus.

Su 7a ir 7c klasių mokiniais (mokytojas Valentinas Ivanauskas) per integruotą technologijų pamoką išsiaiškino, kad judėjimas yra sveikata. Judėti reikia visur ir visada, kur tik galima tai padaryti.