Tarpdalykinė teminė integracija „Tampant savimi“. Viduramžiai. 6 klasė

Tarpdalykinė teminė integracija „Tampant savimi“. Viduramžiai. 6 klasė

6b klasės mokiniai matematikos pamokose (mokytoja Nijolė Čimielienė) dirbo tema „Mano biudžetas”. Mokytojai padedant susipažino su asmeninių finansų pagrindais, skaičiavo savo pajamas, planavo išlaidas. Išlaidas pavaizdavo skrituline ir stačiakampe diagramomis. Padarė išvadą, kad pagrindinis asmeninio biudžeto tikslas yra iš anksto susiplanuoti pinigus prieš juos išleidžiant, kad asmeninis biudžetas reikalingas visiems. Taikydami įgytas žinias apie pirminius skaičius, susipažino su skaičiais dvyniais, pasinaudodami pirminių skaičių lentele, surado visas skaičių dvynių poras iki 500. Remdamiesi Senovės graikų matematiko Erastoteno išrastu būdu pirminiams skaičiams rasti ir naudodamiesi Erastoteno rėčiu, sudarė pirminių skaičių lentelę iki 100.

6a, 6c klasių mokiniai matematikos pamokoje (mokytoja Gabija Keraitė) susipažino su Viduramžių matematikos istorija. Mokiniai sužinojo, kaip veikė švietimo sistema V – XV amžiuose, ko tuo metu mokėsi žmonės, kaip tobulėjo bei kokia tuo metu buvo matematikos svarba. Kad geriau pajustų viduramžišką dvasią, skaičiavo abaku ir bandė atsakyti į klausimą: „Kiek angelų telpa ant adatos galiuko?“. Po sudėtingų ir neefektyvių viduramžiškų skaičiavimų romėniška skaičių sistema mokiniai džiaugėsi, kad dėl Fibonačio Viduramžių pabaigoje Europoje išplito arabiška skaičiavimo sistema, kurią tebenaudojame ir dabar.

6a klasės mokiniai anglų kalbos pamokoje (mokytoja Lina Kranauskienė) kalbėjo apie keistuosius Viduramžius ir jų požiūrį į žmogaus kūną. „Ko neišgydo vaistai, tai įveikia geležis. Ko nepajėgia geležis, su tuo susitvarko ugnis. O jei ugnis bejėgė, tai liga jau neišgydoma”,- tokį Hipokrato aforizmą mėgo kartoti Viduramžių gydytojai. Mokiniai prisiminė žmogaus kūno dalių pavadinimus angliškai. Žinias pritaikė praktiškai spręsdami kryžiažodį.

6a klasės mokiniai lietuvių kalbos pamokose (mokytoja Auksė Urbonienė) susipažino su Viduramžių bruožais, riteryste ir raganų medžiokle bei inkvizicija, literatūros pamokose nagrinėjo maginę fantastiką ir jos ryšį su viduramžišku gyvenimo būdu, kūrė tekstą apie save – Viduramžių vaiką.

6c klasės mokiniai lietuvių kalbos pamokose (mokytoja Jolanta Sribike) domėjosi riterių tema. Pamokų metu mokiniai žiūrėjo edukacinį dokumentinį lenkų filmą „Žalgirio mūšis“. Buvo svarbu susikurti riterio paveikslą bei pasižymėti, kokios savybės jam būdingos. Mokiniai atrado, jog Viduramžių riteriais tapdavo didikų vaikai. Riteriai turėjo kautis iki pabaigos, dažniausiai būdavo nuožmūs, žiaurūs, drąsūs, rimti, paklūstantys savo valdovui. Mokiniai piešė riterio portretą. Vertybė ginti, saugoti ir kovoti pasirodė svarbi ir šiomis dienomis.

6 klasės istorijos pamokose (mokytojas Tomas Ševcovas) mokiniai išklausė kursą apie Viduramžius: nuo Frankų imperijos iki Kristupo Kolumbo atradimų. Vėliau buvo kalbama apie Antikos laikotarpio ribas, su kokiu įvykiu prasideda ir baigėsi epocha. Išsiaiškino pagrindines sąvokas, kurios susijusios su Viduramžių epocha. Taip pat aiškinosi, kada prasideda Viduramžiai Lietuvoje, kodėl jie vėlavo. Atliko užduotis apie karalių Mindaugą. Ieškojo ryšių su Antikos pasauliu, kokios naujovės atkeliavo su Viduramžių epocha. Kalbėjo apie lotynų kalbos svarbą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje.

Muzikos pamokoje (mokytoja Giedrė Gapšytė) 6 klasių mokiniai susipažino su Viduramžių meno epochos bažnytinės muzikos tradicijomis ir jas kūrusia dvasinga žmogaus asmenybe. Kūrybiškai atliko praktinę užduotį. Klausėsi grigališkojo choralo muzikinį pavyzdį. Palygino Viduramžių meno epochos ir XXI a. muziką. Pateikė argumentus apie XXI a. muzikos stilių ir Viduramžių meno epochos muzikos dvasingumo poveikį žmogaus asmenybei.

Dorinio ugdymo (etikos) pamokose „Vertybės, savęs pažinimas“ (mokytoja Edita Kreizienė) 6 klasių mokiniai palygino Viduramžių riterių ir šių laikų žmonių vertybes, etiketo taisykles, įvardino, kuo skiriasi moralinės ir nemoralinės vertybės, argumentavo jų reikšmę ir svarbą žmogui bei asmeniškai sau. Dirbdami grupėse aptarė, kokios vertybės ir etiketo taisyklės buvo svarbios Viduramžiais, lygino jas su nūdienos aktualijomis, inscenizavo Viduramžių ir šių dienų sveikinimosi tradicijas.

Su 6a, 6b ir 6c klasių mokiniai (mokytojas Valentinas Ivanauskas) nusikėlė į Viduramžio laikus ir aptarė, kokie tuo metu buvo amatai ir koks ryšys išliko iki šių dienų. Daugiausia kalbėjo apie daiktus, pagamintus iš medienos.

Technologijų pamokoje „Subalansuota mityba – sveikas mokinys” (mokytoja Violeta Kilinienė) 6a ir 6b klasės mokiniai aptarė sveikos mitybos principus, maisto produktų įtaką moksleivio sveikatai. Mokiniai dirbdami grupelėse rinko informaciją ir pristatė pranešimus tema „Vienuolynai – sotūs valgiai ir daržininkystė Viduramžių laikais Lietuvoje ir kitose Europos šalyse“. Mokiniai sužinojo, kad vienuolių maisto kaloringumas siekė net 4000–6000 kalorijų per dieną, kad Italijos vienuoliai sukūrė Kapučino kavos ir Parmos sūrio receptus. Moterų vienuolynuose didiko Jurgio Radvilos įsakymu pietums būdavo patiekiami du, o vakarienei – trys patiekalai. Daugelis daržovių ir prieskonių – rozmarinų, mėtų, šalavijų, kmynų – išliko ir iki šių dienų. Mokiniai diskutavo, kas yra subalansuota mityba, kokius rinktis produktus, kad būtų sveiki ir gerai jaustųsi.

6a ir 6b kl. mokiniai gamtos pamokose (mokytoja Alfreda Petrošienė) kalbėjo apie Saulės sistemą sudarančias planetas ir kitus dangaus kūnus. Nuo Viduramžių žmones domino dangaus platybės, todėl jie pritaikydami paprasčiausius prietaisus tyrinėjo dangų. Galileo Galilėjus sukonstravo vos 30 kartų artinantį teleskopą, bet jo pagalba galėjo pamatyti Mėnulio kraterius, jūras. Šiais laikais astronomai turi galimybę iš arčiau pažvelgti į visatos tolius, nes jų prietaisai artina tūkstančius kartų, įvairią informaciją perduoda palydovai. Žiūrėdami filmą „Didysis sprogimas“ mokiniai sužinojo, kad prieš 5 milijardus metų po didžiojo sprogimo susidarė Saulė ir jos šeimai priklausančios planetos, kuo jos panašios ir kuo skiriasi viena nuo kitos. Mąstymo žemėlapyje „Visata laike“ nurodė, kaip keičiasi visata, gyvenimas Žemės planetoje ir kokia laukia ateitis.

Fizinio ugdymo pamokose (mokytoja Vida Jurkevičienė) 6a ir 6c kl. mokiniai lygino, kas bendro tarp Viduramžių riterio ir dabartinių sportininkų. Ar riterio idealai atitinka XXI a. jauno žmogaus idealus. Kiekvienas savyje pabandė atrasti savo išskirtinį bruožą, išskirti fizinę ypatybę, kuria didžiuojasi.

6 klasių mokiniai kūno kultūros pamokose (mokytojas Žydrūnas Žvinklis) sužinojo, kokia pažengusi buvo senoji civilizacija, kad bent prieš 2,5 tūkst. metų Airijoje buvo žaidžiamas žaidimas, panašus į žolės riedulį, Romoje vyrai rungtyniavo panašiose į regbį harpastumo varžybose, Kinijoje buvo populiarus cuju – šiuolaikiniam futbolui artimas žaidimas. Centrinėje Amerikoje, senovės Meksikoje ritualiniai žaidimai su kamuoliu buvo pradėti žaisti taip pat daugiau nei prieš 3 tūkstančius metų. Mokiniai noriai atlikinėjo vikrumo, lankstumo, koordinacijos pratimus .Žaidė žaidimus. Palygino praeitų metų rodiklius su šių metų rodikliais ir nusprendė, kad tik kruopštus darbas atneš norimą rezultatą.

SEU pamokoje (mokytoja Alfreda Petrošienė) mokiniai sužinojo, kad Viduramžiais buvo išaukštintas žmogaus asketizmas ir kančia, kai dėl įvairių priežasčių sąmoningai yra atsisakoma malonumų, apmalšinami troškimai, atsisakoma siekti aukštesnių tikslų, net apribojamas maistas, buvo atsisakoma socialinio gyvenimo, pramogavimo, buvo tramdomos net emocijos (pvz., juokas, džiūgavimas). Pamokoje buvo palyginti Viduramžių žmonės su šiuolaikinėje visuomenėje dominuojančiais aktyviais, veržliais, pasitikinčiais savimi žmonėmis, mokančiais apginti savo teises ir užtikrinti sau norimą padėtį visuomenėje. Tačiau savivertė turi labai didelį poveikį tam, kaip žmogus bendrauja su aplinkiniu pasauliu.

Dailės pamokoje (mokytoja Asta Bagdonaitė) mokiniai analizavo Viduramžių reljefus ir žmogaus vaizdavimą šventyklų dekore. Kūrė reljefines plokšteles iš plastilino, vaizdavo fantastinių būtybių figūras.